wtorek, 30 lipca 2013

Tworzenie UTAUloida od podstaw.

Hejoooo.
Aż dziwne że zabrałam się za pisanie tego. Humor mam nie najlepszy i zastanawiam się, czy naprawdę jestem takim złym człowiekiem, jak wszyscy mi usilnie wmawiają.
Ciekawi mnie też, że nikt nie komentuje. Ttak dobrze tłumaczę i nie ma żadnych pytań, czy zwyczajnie nikt tego nie czyta? Klawiatura nie gryzie, obiecuję.
Ale dobra. Koniec tajemniczych zawiłości z prywatnego życia Neyo. Czas przejść do UTAU i do zapewne bardzo wyczekiwanego postu.
Zaczynamy.

Nagrywanie
Najpierw oczywiście, potrzebujemy mikrofonu. Dobrze by było, gdyby miał jak najlepszą jakość, ale jest to równoznaczne ze straceniem wagi naszego portfela. Ja używam SF-21 firmy Azusa, + do tego mam jeszcze wzmacniacz Vivanco. Jeśli jednak nie zależy wam na tym, aby był jakiś super świetny (obecny VB Akane nagrywałam jakimś mikrofonem do karaoke XD) wystarczy nam mikrofon z Carrfoura, jakość ma jednak pewne znaczenie. Azusa kosztowała około 110 zł, na Allegro możecie jednak znaleźć ją za ok. 90 zł.
Mikrofon posłuży nam do nagrania, co jest jedną z dwóch najważniejszych rzeczy w tworzeniu UTAU. W tym celu potrzebujemy reclisty - czyli listy sylab, dzięki którym nasz Utau będzie śpiewał. Ja polecam reclistę stworzoną przez Nefumi. Można ją znaleźć w folderze z jej Utauloidem, .wave. Zawiera dodatkowe dźwięki, które umożliwią poradzenie sobie UTAU z językiem angielskim (domyślnie zawsze jest to japoński).
Gdy zdobyliśmy potrzebną reclistę, potrzebujemy Audacity lub Oremo. Ja korzystam z Audacity. Szczerze to nie mam pojęcia, o co chodzi z tym Oremo, ale pomińmy ten szczegół. W moim poradniku korzystamy z daru od Boga, czyli Auda (no naprawdę, ten program spadł mi z nieba, jest taki łatwy że nawet ja go zrozumiem).
Otwieramy zatem Audacity i naszą reclistę.
Wbrew pozorom, odpowiednio nagrywać też trzeba się nauczyć.
Reclista, której używam, jest podzielona na 5 plików txt, ale nie ma to znaczenia.
Gdy otworzyliśmy Audacity, klikamy nagrywanie (czerwone kółko).
To, co musimy zrobić, to zaśpiewać głoski zapisane w recliście. Ja przeważnie nagrywam je ciągiem (to znaczy na jednej ścieżce, a, po sekundzie i itp), ale jeśli chcecie, możecie nagrywać pojedynczo. Pierwszy sposób jest moim zdaniem lepszy, gdyż Utau wyjdzie nam bardziej jednolity.
W przypadku obu sposobów ważne jest, aby w odpowiedni sposób zapisać daną głoskę - to jest nie robić dwuminutowych przerw i nie nagrywać nie wiadomo jak długo tej głoski. W zasadzie długość nie ma zbytnio znaczenia, lecz w późniejszym czasie przydadzą nam się dość krótkie głoski.
Gdy już nagraliśmy, zaznaczamy interesujący nas fragment (wcześniej możemy skompresować ścieżkę jeśli chcemy, nie jest to jednak konieczne).
Dalej wybieramy Plik/Eksportuj zaznaczenie. Z dostępnych formatów wybieramy WAV (Microsoft) (jest to ważne, gdyż w innych wypadkach zapisze się w złej jakości). Najlepiej stwórzcie sobie osobny folder z nazwą waszego UTAU i tam zapisujcie. Plik nazywamy tak samo jak zaśpiewana głoska - w moim przypadku będzie to ,,a".
Robimy tak, aż nagramy i zapiszemy wszystkie dźwięki.
Ja nagrałam tylko kilka z nich, więcej nam nie będzie potrzebne.
Oto.ini
Otwieramy UTAU i postępujemy tak jak przy zwykłym importowaniu głosu. Tym razem jednak wybieramy opcję Tools/Voice bank settings (opcja siódma od lewo i pierwsza po otworzeniu tools). Wyświetli nam się lista dźwięków.
To, co musimy zrobić, to skonfigurować je tak, by nasz UTAU śpiewał ładnie i płynnie a nie brzmiał, jakby się krztusił. W tym celu klikamy na prawy przycisk myszy i wybieramy ,,Edit paramteres with editor" (pierwsza opcja).
Wyświetli nam się osobne okno, w którym widzimy nasz nagrany dźwięk w znacznym przybliżeniu.
W oto.ini mamy 5... rzeczy do ustalenia: trzy z nich to pola do przesunięcia, a dwie to magiczne pałeczki.
UPRZEDZAM. Nie istnieje jeden sposób na tworzenie oto.ini. Dzielę się tym, którego ja używam.
Różowe pole (Consonat) - musi nachodzić na część samogłoski w głosce, czyli w wypadku głoski ,,sa" na ,,a". Wyznacza moment, gdzie głoska będzie wydłużana - żeby nie doszło do czegoś w stylu sssssssssssssssssssaaaaaaaaaaaaaaaaa przy śpiewania dłuższych dźwięków, a żeby ładnie zaśpiewał ,,saaaaaa".

Dwa niebieskie pola (offset i cutoff) - część zaznaczona przez nie nie będzie uwzględniana w UTAU. Najlepiej offset ustawić na sam początek głoski, cuttofem zaś obciąć kawałek głoski przy jej końcu.

 Overlap - czyli zielona magiczna pałeczka. Wyznacza, gdzie dźwięk się ma zaczynać. Wbrew pozorom, nie chodzi tu o samo rozpoczęcie głoski - nie ustawiamy jej na początku ,,sa". Przeciwnie - jak najbardziej na niemal samej końcówce części z ,,s"

Preutterance - ustawiamy na początek samogłoski (w tym wypadku ,,a")
Zatwierdzamy klikając ,,OK". Podobnie postępujemy w przypadku pozostałych głosek.
Piszę to, bo wiele vb, z którymi mam do czynienia, mają złe oto.ini - zielona pałeczka jest na rzeczywistym początku głoski, co sprawia, że przy szybszych piosenkach UTAU ,,krztusi się" lub nawet nie śpiewa danej głoski. Nie wpływa to pozytywnie na jakość piosenki.
Jeśli chcemy, by nasz UTAU śpiewał zarówno z .ust zapisanym japońskimi znaczkami jak i w romaji, musimy dorobić aliasy - to znaczy japeńskie znaczki. W tym celu musimy mieć japeńską klawiaturę, ale nie chce mi się opisywać jak ją się ściąga.
 


Rozumiem, że tworzenie oto nie jest łatwe. Sama długi czas miałam z tym problem. Trzeba po prostu próbować, ćwiczyć, wczuć się w to. Potem żaden vb nam nie straszny.
POWTARZAM: nie ma jednego dobrego sposobu na oto. Jeśli macie swój własny, dzielcie się nimi. Przedstawiłam jedynie ten, którego używam ja i który zdaje egzamin w moim przypadku. Może się nie sprawdzać przy innych UTAU. Wiele też zależy od sposobu nagrywania. Nie polegajcie więc na tym stuprocentowo. Później będzie już z górki.
Rzecz jasna, ten poradnik dotyczy voicebanków typu CV.

Teraz, gdy podstawy mamy stworzone, możemy nazwać naszego UTAUloida, narysować go itp. Jeśli zamierzamy rozpowszechniać naszego UTAU, powinniśmy stworzyć pliki ,,readme" i ,,character". W tym celu tworzymy nowe pliki tekstowe w notatniku. W ,,character" wpisujemy następujące treści"
name=imię naszego Utauloida
sample=próbka głosu naszego UTAU. Może to być wymówiona jego ulubiona fraza, zaśpiewany kawałek piosenki itp. W tym miejscu wpisujemy nazwę pliku z naszym sample z rozszerzeniem .wav.
author=nasz nick
image=ikonka z wymiarami 100x100 z rozszerzeniem bmp. Wyświetli się w lewym górnym rogu programu, gdy załadujemy głos.

Natomiast w ,,readme" możecie wpisać informacje o UTAU, regulamin użytkowania itp.
*nazwa Utauloida*
Language: Japanese
*nazwa Utauloida* by *twój nick*
INFO
Name:  *nazwa UTAU*
Age: *wiek*
Voice provider: *dawca głosu*
Height: *wzrost*
Weight: *waga*
Birthday: *urodziny*
Optimum genre: *optymalne gatunki*
Character item: *atrybut*
Później możemy eksperymentować z naszym UTAU - jakie flagi będą do niego najlepsze, w jakich piosenkach brzmi najlepiej, których resamplerów z nim używać itp. 
I gotowe. Nie jest to chyba takie trudne jakby się mogło wydawać.

...tylko to oto. XD

To tyle na dzisiaj. Minęła już połowa wakacji a ja nadal nic nie zmieniłam w swoim życiu :_:
Papa.

7 komentarzy:

  1. Twój blog jest genialny! Tylko pytanie jak mam nagrać własny głos taki jak Akane bo ja jestem aż tak zielona ... Dzięki tobie odkryłam jak tworzyć utau czego wcześniej niewiedziałam bo nie interesowały mnie Utau tylko Utaite a przecież między nimi niema wspólnych cech...

    OdpowiedzUsuń
  2. Z tym oto.ini nigdy nic nie wiadomo, patrząc na to, jak to robią inni ludzie, wykombinowałam tak: To rózowe żeby nachodziło na samogłoskę, ale nie za bardzo, czerwona pałeczka przed końcem różowego (dla mojego UTAU to nie ma znaczenia, gdzie, po prostu przed końcem xd) a zielona gdzieś w środku spółgłoski. No i wszystko gra i śpiewa! :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak chciałem nagrywać, myślałem, że to jest takie proste... A nic z tego nie rozumiem :c

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam pytanie, powinnam śpiewać głoski czy po prosu mówić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. raczej mówić ale to zależy od appendu

      Usuń